So you wanna be a Curator? Deel II: het vinden van content

So you wanna be a Curator? Deel II: het vinden van content

Geplaatst op oktober 11, 2011 door Coen Koppen in Experts

Nu je dankzij de eerste blogpost ‘So you wanna be a Curator?‘ weet wat curation is en wat er gedaan moet worden door een content curator, gaan we in deze post aan de slag met het vinden van hippe artikelen, flashy infographics en het laatste nieuws. Hoe kan je slim en snel content vinden?

Voor de luie curator zijn er natuurlijk een aantal automatische manieren om content te vinden, maar zoals bij de meeste goede dingen, blijft het toch ook mensenwerk. Puur geautomatiseerd ‘curaten’ zorgt voor een gebrek aan interactie met jouw publiek, maar aan de andere kant is zelf de media doorploegen vaak te veel werk. Het beste werkt een combinatie van slim of automatisch content vinden met vervolgens een goede presentatie, organisatie en (eventueel) een laagje duiding.

De automatische diensten die voor de gebruiker content verzamelen doen dit op verschillende manieren. Er wordt bijvoorbeeld geselecteerd op basis van zoekwoorden, op basis van hits en clicks en op basis van het social mediagedrag van bepaalde groepen.

Google News en Alerts zijn misschien wel de meest bekende manieren om op de hoogte te blijven en zijn voor duidelijk in zoektermen te omschrijven onderwerpen zeker een makkelijke manier om nieuws jouw mailbox binnen te laten lopen. Daar ligt ook meteen het grootste probleem: na het instellen van bijvoorbeeld de zoekterm ‘duurzaam’ krijg je ook echt alles wat Google kan vinden met term in de tekst. Dit zal in de meeste gevallen de informatie-overload alleen maar verergeren die de curator juist probeert te verhelpen.

Het is bij Google News mogelijk om zoekopdrachten uitgebreider in te stellen om de informatievloed te keren, maar dit is zelfs voor informatieprofessionals nog wel eens lastig. Daarnaast zijn er ook betaalde tools op de markt als HowardsHome waarmee je gemakkelijk uitgebreide zoekopdrachten kunt (laten) instellen en waarmee het nieuws vervolgens via bijv. een RSS-feed of nieuwsbrief getoond kan worden. note: auteur werkt toevallig bij HowardsHome

Een graad beter zijn de verschillende sites die een filter toepassen op bijvoorbeeld het laatste nieuws. Dit kan ‘meest gelezen’ zijn of content van websites met de hoogste PageRank bij Google. Hierdoor krijg je al sneller een ‘cherry-picking’ effect omdat de massa’s de belangrijkste of leukste content de voorselectie doen. Een goed voorbeeld is de website Alltop waar van veel belangrijke websites (Mashable, TechCrunch, NYT) van een aantal aandachtsgebieden de meest gelezen artikelen worden weergegeven.

Nog iets slimmer en handiger zijn de apps en websites die de selectie van content via social media laten verlopen. Een geweldig voorbeeld daarvan is het alom bekende Flipboard. Deze app voor de iPad laat op een aantrekkelijke manier de content zien die op jouw sociale netwerken wordt rondgestuurd. De curation van die netwerken vormen weer een bron van interessante informatie voor jouw eigen netwerk.

Tip: gebruik Google reader om RSS-feeds te verzamelen en die vervolgens te gebruiken voor het vullen van Flipboard.

Een andere voorloper in deze categorie is het recent door CNN gekochte Zite. Deze app leert wat jij belangrijk vind. Je stelt een of enkele onderwerpen en op basis van wat je in de app aanklikt wordt de selectie van het programma steeds beter.

Toevalligheid en de filter bubble

Wat een gevaar is met deze semi-automatische manieren van content vinden, is dat je ‘serendipity’ of het toevallige belang verliest. In het kort betekent dit dat door de vele toegespitste filters je niet meer toevallig over mogelijk belangrijke informatie struikelt. Een fenomeen dat hiermee te maken heeft wordt de ‘filter bubble’ genoemd, met als grootste risico dat je op een gegeven moment alleen nog de oppervlakkige selectie van de massa’s te zien krijgt.

Tedtalk: The Filter Bubble – Eli Pariser

Daarom is op het moment het bereiken van automatische serendipity door middel van algoritmes erg ‘hot’. Het toeval blijkt echter zo moeilijk te programmeren dat er nog niet echt iemand in geslaagd is dit effect te kopiëren. Gelukkig zijn met enkele tips automatische methoden om content te vinden goed te combineren met de meer ambachtelijke en ‘toevallige’ aanpak van curaten.

Twitter

Twitter is naast een sociaal netwerk waar je meningen e.a. dingen deelt met je vrienden ook een uitstekende bron van informatie. De meest simpele maar ook de minst interessante manier om content uit Twitter te halen, is om een aantal publicatiemedia op Twitter te gaan volgen. Dan krijg je eigenlijk een RSS-feed 2.0 van bijv. krantenwebsites. Leuker is het om bestaande ‘lists’ te gaan volgen met een programma als Tweetdeck of ze zelf samen te stellen.

Deze lists zijn lijsten met gebruikers binnen een gebied  (vaak experts) die de hele dag door veel nuttige links posten, die jij vervolgens naar eigen inzicht ergens kunt opslaan en verspreiden. Lists kunnen op meerdere manieren gezocht en gevonden worden, maar misschien wel de makkelijkste is Listorious.com;  waar je op thema en land lijsten met twittergebruikers kunt vinden.  Deze kun je vervolgens via een URL inlezen bij Twitter.com of bij een van de vele social media dashboards als Tweetdeck en Hootsuite. Deze programma’s zijn zeer aan te raden om het overzicht te bewaren.

Tip: filter tweets op basis van uiterlijk – http > je ontvangt dan alleen tweets met externe content.

Tumblr & Scoop.it

Een laatste categorie zijn de blog- en curatewebsites Tumblr en Scoop.it. Dit zijn twee websites voor microweblogging en curatie. Als mensen iets goeds vinden kunnen ze het hier snel in een aantrekkelijke vorm plaatsen om later te lezen of te verspreiden. Deze vorm van curation is zelf ook weer een bron van informatie voor curators. Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren om interessante content te vinden, maar je moet ook nog iets overlaten aan de serendipiteit van het web.

Kijk hieronder voor meer tips & tricks. In de volgende ‘So you wanna be a Curator? ‘ blog komt de presentatie en organisatie van content aan bod, én welke plaats de curator in de organisatie inneemt.

9 content curation tools that better organise the web

So you wanna be a Curator? Deel I